Er du klar til skolestart?

Sidder du også i sidste øjeblik med forberedelserne til det nye skoleår?

Vi ved det bliver travlt lige før skolestart. Derfor er det smart at gennemgå UMS minimum 1-2 uger før skolestart, så du kan nå at tilrette eventuelle udfordringer.

 

Og udfordringerne kan spænde vidt, så sørg for at du har de rigtige ressourcer tilgængelig. Er der udfordringer, som er relateret til infrastruktur, netværk og andet skal problemet måske løses af IT personalet. Eller hvis data mangler i det administrative system, er det måske det studieadministrative personale, som skal indtaste/opdatere data. Husk at planlagte fornyelser og ændringer til servere, firewalls og andet kan påvirke den daglige drift, så tjek lige med IT-personalet.

Det er stressende og frustrerende, for der er mange ting der skal ordnes. Vi har samlet en liste med ting, du bør forberede inden skolestart, hyppige spørgsmål i forbindelse med skolestarten, hjælp til hvordan du planlægger forberedelserne samt information om hvordan du får support.

Tjekliste: det skal du forberede inden skolestart

Foretag et statustjek på din UMS

Sørg for at UMS er versionsopdateret for nyligt (dvs. maks. 2 mdr. gammel).

Failsafe

Vi ved at der ved studiestart sker store ændringer i jeres data, hvor gamle studerende forlader skolen og nye kommer til. Vores erfaring viser, at Failsafe ofte aktiveres i UMS da datagrundlaget forandres væsentligt. Verificer derfor at ændringer er korrekte.

Tjek at UMS jobs og logfiler på UMS serveren kører uden fejl

Har du medlemskab af Global Admin, kan du med fordel bruge dashboardet via kontrolpanelet på UMS Web til at se den aktuelle status på UMS.

Hvis der benyttes UNI-Login: Tjek at import af brugerdata er kørt for nylig

Log ind på Brugeradministrationen på UNI-Login for at tjekke hvornår sidste import er kørt. Hver import tidsstemples automatisk og bør maks. være 24 timer gammel.

Har du husket at kigge i dine logs?

Mange gange kan du selv finde løsningen ved at kigge i jeres logs. Inde i selvbetjening, finder du UMS Dashboard, hvor du kan få et overblik over alle de jobs UMS kører. Her kan du også se hvornår jeres jobs sidst er kørt, om de er fejlet og hvad fejlen eventuelt er. Du kan også se en mere detaljeret log i jeres User Management mappe.

 

Hvis du for eksempel mangler studerende, kan problemet være at jobbet GetStudents ikke har kørt rigtigt. Det kan du se ved at du har fået failsafe i loggen. Har du fået failsafe, kan du prøve at køre jobbet igen.

Hvis du ikke selv kan løse problemet, er det nemmere for os at hjælpe dig, hvis du allerede har kigget i loggen og ved hvad fejlen er, når du ringer ind til supporten.

Vi anbefaler at du tjekker disse logs inden du ringer til supporten

  • GetStudents

  • LiveatEdu

  • Get-Skemabrikker

  • Skemabrikker

  • Uni-Login upload

  • Password Sync

Spørgsmål vi ofte får omkring skolestart

Omkring skolestart får vi ofte spørgsmål, som du nemt kan løse selv, så vi har lavet en lille liste med de spørgsmål vi oplever mest. 

Jeg mangler en studerende – hvad skal jeg gøre?

Tjek at GetStudents har kørt efter at brugeren er indtastet i det studieadministrative system. Er du i tvivl, så kør blot GetStudents en gang til.

Tjek om den studerende har fået tildelt et UNI-Login på Brugeradministrationen, hvis dette bruges.

 

Bemærk: Der kan gå op til 24 timer fra brugeren er indtastet i det administrative system til brugeren har fået tildelt UNI-Login og er oprettet i UMS.

Tjek om brugerens data i det administrative system overholder alle succeskriterier i dataflow-diagrammerne, der findes på www.inlogic.dk/support/manualer.

Tjek om den studerende overholder datakriterierne, der er angivet korrekt på templaten i UMS configuratoren.

Jeg mangler et hold – hvad skal jeg gøre?

Tjek om en eller flere af de studerende, som er tilknyttet holdet, også er i UMS. Hvis ikke, så se spørgsmål 1 ovenfor.

Tjek om holdets start- og slutdato er korrekt og om de studerendes start- og slutdato på holdet er angivet korrekt (i det administrative system).

Jeg mangler en studerende på et hold, men jeg kan se både den studerende og holdet i UMS – hvad skal jeg gøre?

Verificer i det administrative system at den studerende er tilmeldt holdet og at start- og slutdato er angivet korrekt for både den studerende og holdet.

Krummer du allerede tæer over det kedelige arbejde med at tjekke op på alt til skolestart? Eller har du ikke tiden til at gøre det?

Så lad os gøre det for dig!

Uanset om du har behov for support eller om vi skal sørge for at tjekke det hele igennem, så alt er klart til skolestart, anbefaler vi at du køber et klippekort med et valgfrit antal timer. Klippekortet giver dig den hjælp du har brug for, uden at du skal tænke på andet. 

 

Lige nu får du 10% rabat ved køb af 100 timer og 5% rabat ved køb af 50 timer. Og som en ekstra bonus, får du besked når du kun har 10 timer tilbage, så du ikke løber tør.

 

Klippekortet kan også bruges til konsulentydelser som fx demo, kursus, modulinstallation, workshops og lignende, så der er mange muligheder hvis du ikke får brugt alle dine klip til skolestart.

 

De købte timer skal være brugt inden 12 måneder fra købsdato og refunderes ikke.

Slip for alt bøvlet – bestil skolestartsjælp nu