OneNote har i flere år frigjort eleverne fra at tage notater i kladdehæfter, gule sedler eller hvad de ellers lige havde ved hånden, som efterfølgende kan være svært at finde. OneNote startede som et genialt og simpelt værktøj hvor man kunne lave alle sine notater. Og ikke alene tekst – men også checklister, billeder, lyd og meget andet indhold.

Det kan tilgås fra elevens PC, Mac, smartphone og tablet. Og da det hele gemmes i skyen, så har de altid noterne lige ved hånden. Personligt bruger jeg det altid til møder. Og når vi holder seminarer oplever jeg ofte mange brugere lige tager et billede af de mest spændende slides til deres OneNote-referat.

Det samme oplevelses i klasselokalerne – eleverne har for længst fundet ud af OneNote er smart.

Men nu er Microsoft kommet med en utrolig spændende udvidelse til OneNote – nemlig OneNote Class Notebook Creator. Den store nyhed er, at underviseren på en let og overskuelig måde kan give eleverne opgaver for i OneNote Class Notebook Creator.

Man starter OneNote og skriver opgaven, som eleverne skal løse. Man kan nemt indsætte billeder, tekst m.m. som man almindeligt gør i OneNote. Man kan herefter dele OneNote-opgaven med dine elever. Derefter får de den ind som en kopi i deres egen OneNote. Eleverne kan selv tage sine notater om opgaven. Det smarte er, at underviseren kan se hvilke notater eleven tager mens de løser opgaven. Så hvor man tidligere gav en opgave ”Hvad er meningen med universet” og eleven svarede ”42” – så kan man nu se, hvordan eleven er kommet frem til resultatet. Og ikke mindst sikre, at eleven har forstået opgaven.

Hos inLogic sikrer vi, med vores UMS software, at alle elever og hold er oprettet i Office 365, så det er nemt for en underviser at tildele en OneNote opgave til sine elever. Det er nok bare at vælge holdet – og ikke alle individuelle elever.

Det er altid spændende at se, hvordan produkter udvikler sig i nye retninger. Jeg glæder mig til at se, hvordan kreative undervisere vil tage OneNote Class Notebook Creator til sig!

Dette blogindlæg blev oprindeligt bragt som et gæsteblogindlæg på technet.com